Welke regels gelden voor speed-pedelecs?

Voor de speed-pedelec gelden dezelfde regels als voor de bromfiets. Zo moet u minimaal een bromfietsrijbewijs hebben. En een gele kentekenplaat op uw speed-pedelec hebben. Ook moet u een goedgekeurde helm dragen.

 Wat is een speed-pedelec?

Een speed-pedelec (‘high speed e-bike’) is een tweewieler met elektrische trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Een speed-pedelec moet een kenteken hebben om op de openbare weg te mogen rijden. De bestuurder moet minimaal een bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) hebben.

Verkeersregels voor speed-pedelec

Voor speed-pedelecs gelden dezelfde regels als voor bromfietsen.

 Maximumsnelheid speed-pedelec

Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden:

 

  • Op de rijbaan 45 km/u;
  • Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u;
  • Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.

Verder moet u: 

  • minimaal 16 jaar zijn;
  • een bromfietsrijbewijs (type AM) hebben;
  • een goedgekeurde bromfietshelm (norm ECE 22.05) of een goedgekeurde speed-pedelec-helm (norm NTA 8776:2016) dragen;
  • een gele bromfietskentekenplaat achterop uw speed-pedelec hebben;
  • voor uw speed-pedelec een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid (WA) hebben;
  • op het fiets/bromfietspad rijden (of op de rijbaan). U mag dus niet op het fietspad rijden; Gelukkig zijn er steeds meer fietspaden waar het wel is toestaan om er met een speed-pedelec te rijden. 
  • het kentekenbewijs bij u hebben

 

Typegoedkeuring speed pedelecs wijzigt per 1 januari 2018

Per 1 januari 2018 vervalt de oude typegoedkeuring voor speed pedelecs. Op verschillende consumentenfora is onzekerheid bij eigenaren van speed pedelecs over de aanstaande wijziging in de typegoedkeuring regelgeving te lezen. Zij vrezen dat hun speed pedelec na 1 januari 2018 niet meer voldoet aan de regels en niet meer verzekerd is.  Hoe zit het?

 

Speed pedelecs worden in Nederland geregistreerd als bromfiets. Voor speed pedelecs die reeds beschikken over een kentekenplaat en waarbij bovendien de eigenaar van het voertuig geregistreerd is bij de RDW verandert er niets, die blijven toegelaten op de Nederlandse weg. Wel moeten deze speed pedelecs bij gebruik op de openbare weg altijd voldoen aan de permanente eisen in de Regeling Voertuigen. Dat betekent bijvoorbeeld dat de speed pedelecs moeten zijn uitgerust met een linker buitenspiegel (Artikel 5.6.45) en een ambergele retroreflector aan iedere zijkant (Artikel 5.6.51).

Claxon en remlicht

 

Voor nieuwe speed pedelecs die nog niet bij de RDW in het kentekenregister geregistreerd zijn, is er wel een belangrijke wijziging op komst. De speed pedelecs moeten bij de eerste toelating, dus de eerste registratie bij de RDW, beschikken over een Europese typegoedkeuring of een individuele toelating door de RDW. Tot en met 31 december 2017 mag dit zowel een Europese 2002/24 typegoedkeuring als een Europese 168/2013 typegoedkeuring zijn. Vanaf 1 januari 2018 moet dit een Europese typegoedkeuring zijn die gebaseerd is op de op 1 januari 2016 van kracht geworden Europese (kader)verordening (EU) 168/2013. Bij een individuele eerste toelating wordt er vanaf 1 januari 2018 door de RDW ook gekeken naar de toelatingseisen uit deze Verordening. Dat betekent bijvoorbeeld dat nieuwe speed pedelecs moeten zijn voorzien van een type goedgekeurde claxon en een remlicht dat gaat branden zodra je gaat remmen.